Lekker sociaal!

17 jun 2014

HAPPY HONEYMOON

De laatste loodjes van dit jaar komen al inzicht. De meeste dossiers zijn ingeleverd en de tentamens zitten erop. Nog even de laatste verbeteringen doorvoeren en ik stap lekker met mijn vriend op het vliegtuig naar een welverdiende vakantie in Albufeira, het zonovergoten Portugal! Ik kan écht niet wachten om mijn tas te pakken en een tijdje even lekker weg te zijn! 

Daarbij, heb ik ook meteen mijn honeymoon. Ik hoor je al denken: 
''Honeymoon? Ga je trouwen dan?''
Hah, ik ben heel gelukkig met mijn vriend, maar we zijn nog lang niet van plan om te gaan trouwen.
Zoals jullie weten heb ik nu al ruim twee maanden diabetes type 1 en nieuwe diabetes patiënten kunnen een Honeymoon-fase krijgen. 

Al vanaf het begin dat er diabetes bij mij is vastgesteld, hebben de dokters mij geïnformeerd over deze 'fase'.
Aan de hand van mijn lengte en gewicht is de hoeveelheid insuline die ik nodig heb bepaald. Dat ging de eerste weken goed. Echter, bleek ik telkens steeds minder insuline nodig te hebben. 
Wat resulteert in dat ik nu overdag amper insuline spuit! Normaal moet ik vier keer op een dag insuline spuiten, dus dat ik het nu nog maar één keer hoef te doen, vind ik echt super fijn! 

Het blijkt dat mijn alvleesklier (de grote veroorzaker van mijn diabetes) nadat er diabetes is geconstateerd en ik dus insuline spuit, zelf weer wat insuline gaat aanmaken. Hij is als het ware weer een beetje opgepept. 
Het is super fijn, zeker nu ik op vakantie ga. Normaal gesproken zou ik nooit spontaan een broodje uit de hand kunnen eten. Ik moest altijd eerst mijn glucose meten, insuline spuiten en als mijn broodje dan nog niet was weggelopen, kon ik hem pas in m'n mond stoppen. Maar nu hoeft dat dus niet meer! Ik hoef er amper over na te denken nu en dat geeft mij in mijn hoofd zoveel rust. Ik merk dat ik een stuk gelukkiger ben, als het hele 'ritueel' niet meer hoeft. 

Maar, er is een 'maar'. Het is tijdelijk. De zelf insulineproducerende cellen worden uiteindelijk weer afgebroken door mijn eigen lichaam. Stomweg, omdat mijn imuumsysteem in de war is. Wanneer deze 'happy honeymoon-fase' stopt, is bij iedereen verschillend. Het kan een paar weken aanhouden, een paar maanden of zelfs een paar jaar! Maar, op het eind van het liedje heb ik gewoon weer diabetes. 
Voor de rest van mijn leven. Dus, ik geniet er nu nog maar even van. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik hou van leuke reacties! <3